Vooruit gaan en weten wat je tegenhoudt

Vooruit gaan en weten wat je tegenhoudt

Vooruit gaan en stappen zetten. Was het maar altijd zo makkelijk. Zomaar wat reacties van coachees die ik al zo begeleid heb:

  • ik vind het spannend om voor mijzelf op te komen
  • wat zullen anderen wel niet van mij denken
  • mijn collega snapt mij niet
  • mijn manager is niet aanspreekbaar
  • het doet er toch niet toe wat ik zeg
  • ik heb gewoon te weinig zelfvertrouwen
  • mijn perfectionisme zit mij in de weg

 

Jij kunt zelf ook vast gedachtes aanvullen. En zie je ook wat een oplossing zou kunnen zijn?

 

In gesprek gaan!

 

Vaak hebben wij een oordeel over het gedrag van anderen zonder te checken of dit ook waar is. Een mooi ezelsbruggetje hiervoor is

 

NIVEA – Niet Invullen Voor Een Ander

 

Natuurlijk kan ik je helpen om de vraag waar jij mee loopt aan te pakken en zo bijvoorbeeld in kaart te brengen hoe jij:

  • stress kunt verminderen (evt. ter voorkoming van burn-out)
  • je baan / carrière onder de loep nemen
  • een DISC analyse met je doen om jouw voorkeursgedrag in kaart te brengen en daarmee communicatie kunt verbeteren met je omgeving

 

Maar….. begin zelf eerst eens bij te houden waar jij tegen aan loopt. Het bijhouden van dagboekje / puntenlijst o.i.d. kan je overzicht geven en daarmee inzicht in wat jij zelf kan verbeteren:

  • Is het dat je het lastig vindt om nee te zeggen? Schrijf dan eens op in welke situaties dat is. De ene situatie is moeilijker dan de andere. Ga eens oefenen met een makkelijke situatie. Kijk wat het met je doet. Voel je dat je trots wordt op jezelf?
  • Is het dat je het lastig vind om blij te worden van jezelf? Schrijf dan eens op wat voor leuks je vandaag hebt meegemaakt waar jij zelf een aandeel in had. Dat kan bijv. zijn dat je een oprecht compliment hebt gegeven aan iemand en die persoon blij hebt gemaakt. Dat kan zijn dat je toch die wandeling hebt gemaakt waar je helemaal geen zin in had. Zien dat je mooie dingen doet. Vaak zijn wij meer bewust van het negatieve dan het positieve. Juist daarom is het belangrijk het positieve te benoemen. Geeft je een goed gevoel. Voel maar eens wat het doet met je.
  • Is het dat je het lastig vind om het gesprek met de manager aan te gaan? Schrijf dan eens op welke redenen je hiervoor hebt. Kijk of ze terecht zijn, of dat het aannames zijn. En mocht je het toch lukken om het gesprek aan te gaan, kijk of je kunt benoemen dat je het lastig vind om het gesprek aan te gaan, maar dat je graag iets wil bespreken. Je zult zien dat gesprekken dan anders lopen dan jij van tevoren bedacht hebt.