hoeveel druppels

Welke druppel is bij jou teveel?

Het is niet die ene druppel die de emmer doet overlopen, het zijn de talloze druppels ervoor.

Je zult het vast herkennen dat je vaak maar doorgaat, want het wordt nu eenmaal van je gevraagd. Je durft geen nee te zeggen. Of het nu op je werk is of thuis. Je hebt mensen die nogal onvoorbereid door het leven gaan. Ze beginnen flierefluitend aan nieuwe zaken tot ze hun neus stoten doordat ze niet goed hebben gepland … Stress

Anderen gaan planmatig te werk, maar ook zij kunnen zichzelf tegenkomen, want niet alles valt immers te plannen. Het overplannen van activiteiten kan zich tegen je keren…..Stress

Of  je wil gewoon te graag dat alles goed loopt, iedereen blij is met wat je doet, wie je bent. Maar het ondertussen laat jij helemaal niet zien wie je bent en wat je nodig hebt….Stress

En zo zijn er ook andere oorzaken of ervaringen te noemen:

Ontslag, ziekte, nieuwe baan, zoon of dochter die uit huis gaat, moeilijkheden in de familie, verandering in sociale contacten, verhuizing, trouwen, verandering van financiële situatie, etc.

 

Stress ervaar je als de belasting groter is dan de belastbaarheid

 

Je maakt een aantal zaken mee die je uit balans brengen en die je niet altijd als stress zult ervaren. Maar wanneer je veel van die momenten hebt stapelen zij zich op. Het stilstaan bij / erkennen en verwerken van die momenten, zorgt ervoor dat de zwaarte wegvalt. Echter, vaak loop je er zo voorbij en dan komt het volgende moment / die laatste druppel en dan is je stress te hoog. Klachten die je dan kunt krijgen zijn bijv. ; vermoeidheid, nergens jezelf toe kunnen zetten, piekeren, somberheid/ neerslachtigheid, prikkelbaar / kort lontje, hoofdpijn, duizeligheid.

Natuurlijk is stress niet alleen maar negatief!

Kortdurende stressmomenten zoals bijv. “even nog dit doen en daarna dat voordat ik straks nog dat andere kan doen” zijn nuttig voor ons als mens. Kortdurende stressmomenten zorgen ervoor dat we ons werk gedaan krijgen en het houdt ons scherp en alert. Deze stressmomenten zorgen dus ook voor bescherming. Deze positieve stress hebben we ook nodig om doelen te bereiken die we zonder grote inspanning niet hadden kunnen halen of doen. Denk maar aan op vakantie gaan. Dit brengt vaak grote stress met zich mee maar als je er eenmaal bent, dan kan je genieten van de inspanningen.

Het gaat er steeds om dat je goed voor jezelf zorgt. Dat je weet wat wel en niet goed voor je is. Dat je kunt handelen wanneer belastbaarheid te groot wordt. Kijk wat jij nodig hebt om op te laden, de spanning uit je lijf en hoofd te halen. Ga voor een goed gesprek, boek lezen, mindfulness (ademmeditatie), een rustmoment creëren. Kortom, ontdek wat voor jou werkt en daarmee handvatten hebt om niet overbelast te raken. En mocht je wel die overbelasting voelen en niet weten hoe te handelen? Zoek dan een coach die jou handvatten kan geven.